اخبار پرپروک

نگاهی به فعالیتهای بازاریابی پرپروک؛ از منوی نابینایان تا سرآشپز آنلاین پنجشنبه، 18 خرداد 1396

ام بی ای نیوز:در سال 1376، تهرانی‌ها در یک فست‌فود تازه‌تاسیس، شاهد تغییری جالب در ظاهر پیتزا بودند؛ تغییری که با نام پیتزای "پنجره‌ای" عرضه شد و در کنار سس‌های مخصوص خود، پرپروک را به برندی ماندگار تبدیل کرد.

امروز پرپروک پای خود را از مغازه‌ی کوچکش در سعادت‌آباد فراتر گذاشته‌ و در بسیاری از نقاط تهران شعبه دارد و کمتر کسی‌ پیدا می‌شود که طعم پیتزای آن را نچشیده‌باشد. پیتزایی که پیام بلوریان‌کرد، مشاور رستوران‌های زنجیره‌ای پرپروک می‌گوید طعمی ایرانی دارد. چیزی که باعث شد به سراغ پرپروک برویم، سرویس‌های جدیدی است که این فست‌فود اخیرا ارائه می‌دهد؛ یکی سرویس "سرآشپز آنلاین" است و دیگری ارائه‌ی منوی غذا ویژه‌ی نابینایان.

پرپروک سال‌هاست که با محک همکاری می‌کند و در تمامی برنامه‌های خیریه‌ی محک، از اولین موسساتی است که دعوت می‌شود. بلوریان معتقد است که همکاری با موسسات خیریه، مشکلات ارتباط مدیریت ارتباط مستقیم با نیازمندان را برطرف می‌کند و علاوه بر آن، به علت تخصص آن افراد این اطمینان را به وجود می‌آورد که هزینه‌ی مصرفی در این راه به بهترین نحو استفاده می‌شود. از این رو می‌توان فهمید که پرپروک در کار خیر پیش‌قدم بوده‌است.

اما حدود دو ماه و نیم است که فعالیتی در حوزه‌ی یونیورسال دیزاین انجام داده‌ و آن، طراحی و چاپ منویی ویژه‌ی نابینایان است؛ حرکتی که تمام افراد جامعه را محق برخورداری از خدمات یکسان می‌داند. این اقدام که می‌تواند در حوزه‌ی CSR بررسی شود، به نابینایان این امکان را می‌دهد که چه در خانه و چه در محل رستوران‌ها از کمک گرفتن از اشخاص دیگر برای سفارش غذای خود بی‌نیاز شوند و مانند باقی افراد در جریان کامل نوشته‌های منو قرار گیرند.

بلوریان می‌گوید: "نابینایان در میان افرادی که دچار معلولیت هستند، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند. چرا که هم تعدادشان کمتر است و هم اینکه ناتوانی‌شان دیرتر از دیگر ناتوانی‌ها جلب توجه می‌کند." پرپروک با این اقدام خود سعی دارد این پیام را به نابینایان برساند که به آن‌ها فکر می‌کند.

از جمله نتایج خوب این اقدام، پیگیری‌هایی است که از جانب موسسات دیگر برای دانستن مکانی که این منوها را چاپ کرده‌، صورت گرفته‌است. او اضافه می‌کند: "این بهترین کاری نیست که می‌توانسته در این زمینه صورت بگیرد. به طور مثال، ایجاد اپلیکیشن‌هایی که با صدا کار می‌کنند، قطعا هم راحت‌تر است و هم جذاب‌تر، اما فعلا از عهده‌ی پرپروک برنمی‌آید."

به طور کلی، پرپروک در تلاش است تا محیط رستوران‌های خود را برای معلولین قابل‌ استفاده‌تر کند. برای مثال، استفاده از سطوح شیبدار در ورودی شعبه‌ها و همچنین مهیا کردن پارکینگ مخصوص افراد ناتوان که هماهنگی‌های آن با سازمان راهنمایی و رانندگی صورت گرفته‌است، از برنامه‌های آتی این مجموعه رستوران‌ها زنجیره‌ایست.

لازم به ذکر است که نوشتن منوی نابینایان توسط موسسه‌ی عصای سفید و چاپ آن‌ها توسط موسسه‌ی خیریه‌ی حضرت فاطمه‌ی زهرا (س) صورت گرفته‌است.

سرآشپز آنلاین

پرپروک مدت‌ها وب‌سایت نداشت. تا اینکه برای دوره‌ی پیشین مسابقات جام جهانی، مسابقه‌ای اینترنتی راه‌اندازی کرد. تبلیغات این بازی اینترنتی گسترده نبود و تنها به مشتریانی اطلاع‌رسانی شد که اطلاعات آن‌ها از قبیل شماره تلفنشان از طریق مدیریت ارتباط با مشتری ثبت شده‌بود. با این حال، حدودا 5000 نفر، رقمی بیش از حد انتظار، در این مسابقه شرکت کردند و پس از اهدای جوایز، این وبسایت فعالیت خود را متوقف کرد.

علت خودداری پرپروک از راه‌اندازی وب‌سایت، اعتقاد آن‌ها مبنی بر این مسئله بود که اگر قرار است در وب‌سایت تنها بحث فروش اینترنتی غذا مطرح شود، وب‌سایت‌های دیگر در این زمینه از موفقیت بالاتری برخوردارند. در نتیجه برای راه‌اندازی آن به‌دنبال ایده‌ای جدید بود.

ساز و کار "سرآشپز آنلاین" جدید نیست و نمونه‌‌های حتی باکیفیت‌تر از لحاظ بصری در برندهای مشهور خارج از ایران مانند پیتزا دومینو و یا پیتزاهات صورت گرفته‌است. اما عاملی که این سرویس پرپروک را متمایز می‌کند، وفاداری او به انتخاب مخاطب است. وی می‌گوید که در نمونه‌های خارجی، شاهد تغییراتی هستیم که برای ممکن بودن پخت پیتزا به دست گردانندگان آن انجام می‌شود. اما پرپروک با به‌کار‌گیری الگوریتمی ممکن، خود را از اعمال هرگونه تغییر در سفارش گرفته‌شده بی‌نیاز می‌کند و به خلاقیت مخاطب خود احترام می‌گذارد؛ حتی او را آزاد می‌گذارد تا خلق خود را نام‌گذاری کند. بلوریان این نوید را داده‌است که در آینده‌ی نزدیک، اتفاقات جذابی حول محور این قضیه روی می‌دهد.

پرپروک با این سرویس جدید، این پیام را به مشتریان خود می‌دهد که به شادی آن‌ها فکر می‌کند و علاوه بر آن، دوست‌ دارد که در خلاقیت آن‌ها شریک شود. بلوریان می‌گوید که این‌ها هویت برند پرپروک‌اند.

اعتراضاتی به روزآمد‌ نشدن منوی پرپروک وارد می‌شود که پرپروک در پاسخ، دشواری ایجاد طعمی استاندارد را که مطابق با ذائقه‌ی ایرانی باشد و بتواند خود را تثبیت کند، یادآور می‌شود. چرا که زنجیره‌ی تامین غذا یعنی تامین مواد اولیه در ایران بسیار ضعیف است و این اتفاق تولید غذاهایی با طعم و مزه‌ی یکسان را مشکل می‌کند. اما "سرآشپز آنلاین" کمک می‌کند که پیتزایهای با تیراژ بالا شناسایی و به منو اضافه شوند؛ به این طریق که پرپروک مواد اولیه را تامین می‌کند و مخاطب، غذا را می‌سازد.

با وجود آن که تبلیغات در حد BTL ابتدایی و استفاده از فضای دیجیتال کوچک بوده‌، استقبال از این سرویس تاکنون بسیار فراتر از حد انتظار بوده‌است. این کارشناس می‌گوید: "این سرویس پتانسیل تبدیل شدن به یک بیزینس مستقل را در خود دارد و می‌تواند فرصت خوبی باشد برای کسانی که به دنبال ایجاد یک شغل خاص هستند."

پرپروک بر خلاف بسیاری از برندهای فست‌فود که زود از رونق افتاده‌اند و به فراموشی سپرده‌شده‌اند، بعد از گذشت 19 سال، همچنان سرپاست و مشتریان دائمی خود را دارد. بلوریان در این‌باره می‌گوید: "به‌کار‌گیری طعم‌های استاندارد و پذیرفته‌شده‌ی ایرانی و استفاده‌ از مدیریت ارتباط با مشتری بسیار قوی برای برقراری دیالوگ با بیش از 35000 مشتری، از مهم‌ترین دلایل ایجاد وفاداری در مشتریان است." او اضافه می‌کند که آقای میرقلمی، صاحب مجموعه‌رستوران‌های پرپروک، از ابتدای کار خود به این اصل پایبند بوده و تاکنون نیز به‌خوبی از نتایج آن بهره برده‌است.